PROJEKTY ARTYSTYCZNE
2022-12-10 do 2022-12-31 Powrót do Szkoły w V Liceum Ogólnokształcącym w Toruniu
kuratorka: Katarzyna Wąs
2022-12-10 do 2022-12-31
Maciej Cholewa, Bartek Buczek
kuratorka: Katarzyna Wąs
Maciej Cholewa
Rzeźba "Patrz i ucz się" jest związana bezpośrednio z otaczającą ją przestrzenią. Zielone, bo tak nazywają ten teren uczniowie, jest obszarem symbolicznym, gdzie bardzo wyraźnie uwidacznia się sztuczność podziału na kulturę i naturę. Drzewa stojące na terenie szkoły przenikają się z lasem oddzielonym rachitycznym płotem, którego istnienie wynika jedynie z przyczyn administracyjnych. Miejsce to sprzyja nieformalnym spotkaniom uczennic i uczniów, pozalekcyjną wymianą myśli albo po prostu przerwą na półlegalnego papierosa.
Forma rzeźby nawiązuje do gotyckiej tekstury, pisma książkowego dominującego w XIV i XV wieku. Jest to odniesienie nie tyko do średniowiecznej zabudowy Torunia (i neogotyckiego gmachu jednego ze szkolnych budynków), ale również do nauki jako takiej. Tekstura towarzyszyła przełomowemu przekształceniu pisma odręcznego na druk, a jej popularność spowodowała, że pierwsza czcionka drukarska przyjęła właśnie formę tekstury.
"Patrz i ucz się" jest imperatywem. Formułą niepodlegającą dyskusji. Nakazem, który zastosowany w odpowiednim kontekście traci ofensywny charakter i może stać się regułą. Umieszczenie obiektu pomiędzy drzewami na terenie szkoły lub w lesie, tuż za jej ogrodzeniem, trybem rokazującym mówiłoby o potrzebie nauki niezwiązanej ze szkolną lekcją, ale niemniej istotną wiedzą płynącą z obserwacji natury.
Bartek Buczek "Abstrakcja użytkowa"
Moja propozycja to relief zbudowany z 32 betonowych płyt, w których rysunek zostały wpisane w pełni funkcjonalne narzędzia rowerowe, tworząc warsztatową ścianę narzędziową. Spodziewam się, że projekt zaistnieje w dwóch stanach. Pierwszy, zaraz po otworzeniu projektu, jest (jak zakładam) efektowną wizualnie płaskorzeźbą „inkrustowaną” narzędziami rowerowymi (kluczami, kombinerkami itd.). Drugi stan, którego należy się spodziewać, będzie polegał na ubywaniu narzędzi, które będą nieubłaganie znikać, jak w każdym warsztacie będą gubione, nieodkładane na miejsce, wynoszone. Finalnie, prawdopodobnie dojdzie do sytuacji kiedy na miejscu pozostanie betonowa płaskorzeźba o tematyce rowerowej.