PROJEKTY ARTYSTYCZNE
2021-02-17 do 2021-02-27 USHIRIKA PATCHWORK
Michał Karol Wiśniewski, Halina Bednarz, Olma, Agata Grzybowska, Małgorzata Mirgia Tas, Lola Szlupowicz, Maks Radliński, Danuta Turkiewicz, Pat Dudek, Natalia Spyrka
2021-02-17 do 2021-02-27
USHIRIKA PATCHWORK
Michał Karol Wiśniewski, Halina Bednarz, Olma, Agata Grzybowska, Małgorzata Mirgia Tas, Lola Szlupowicz, Maks Radliński, Danuta Turkiewicz, Pat Dudek, Natalia Spyrka
otwarcie: 16.02.2021 / 18.00 - 21.00
wystawa: 17.2 - 27.02.2021
Galeria LETO i Fundacja Razem Pamoja prezentują „Ushirika Patchwork”, wystawa kolektywnych obiektów i odzieży wyprodukowanej w Spółdzielni Ushirika w Nairobi we współpracy Michałem Karolem Wiśniewskim, Haliną Bednarz, Olmą, Agatą Grzybowską na motywach muralu Małgorzaty Mirgi- Tas „Beyond the horizon” znajdującego się w Mathare, Nairobi. W stylizacji udział wzięli Lola Szlupowicz, Maks Radliński, Danuta Turkiewicz, Pat Dudek, Natalia Spyrka, Olma.
Przystanek pierwszy: Mathare – jeden z największych slumsów w Nairobi, stolicy Kenii. Naprzeciwko siedziby Cooperative Spółdzielni Ushirika, na ścianie zbudowanej z blachy falistej, znajduje się baśniowo kolorowy mural autorstwa Małgorzaty Mirgi-Tas. Stanowi on punkt zwrotny i główną inspirację do stworzenia kolekcji ubrań, będących niemalże dziecięcą fantazją.
Motywy z muralu Małgorzaty Mirgi-Tas zyskują nowy kontekst, haftowane na kenijskich workach ryżowych, bawełnianych płótnach i roboczych swetrach. Wykorzystaną w nich technikę haftu pętelkowego pracujące w Ushirice Mothers stosują na co dzień, między innymi przy wykonaniu dywanów ozdabiających miejscowe przedszkole. Ikonografię zaczerpniętą z muralu kobiety wykorzystują również dziergając szydełkowe aplikacje.
Aplikacje i hafty są proste, o niewymuszonej, dziecięcej estetyce. Zestawione razem tworzą kolorową opowieść, baśniowy krajobraz – wyobrażenie dziecięcej radości, urzeczywistnione rzemiosłem i pracą rąk Mothers. Każda z postaci, każdy motyl i kolorowy ptak, zapraszają obietnicą niewzruszonego spokoju i uśmiechu. Na wzór muralu Małgorzaty Mirgi-Tas, mają przynieść uśmiech i nadzieję w czasach gdy odosobnienie i samotność są jeszcze bardziej dotkliwe i odczuwalne.
Do wykonania ubrań z kolekcji, wykorzystano między innymi resztki tkanin kupione w niewielkich sklepach i w małych hurtowniach – w Swarzędzu, Toruniu i Nowym Targu. Każda z tkanin jest niepowtarzalna. Sztruksy o różnych gramaturach i szerokościach prążków zostały skrojone na niewielkie, powtarzalne moduły. Halina Bednarz zszyła je tak, by precyzyjnie parować prążki, tworząc abstrakcyjne fale – kolorowe wzory będące tłem i podkładem pod haftowane przez Mothers aplikacje.
Formę ubrań definiuje przede wszystkim odzież robocza – duża, na pozór pozbawionej finezji formy. Kolekcja przywołuje dziecięce wspomnienia, wrażenie przymierzania ubrań rodziców – za dużych, ale ciepłych i bezpiecznych. Duże płaszcze, o silnie zarysowanych ramionach i prostym kroju – niemal połatane z resztek tkanin – zostały ozdobione szydełkowymi aplikacjami z Mathare. Płaszcze są niepowtarzalne tak z zewnątrz, jak i od wewnątrz. Ich wnętrza stanowi kolorowa kompozycja patchworku z podszewek pochodzących z likwidowanego sklepu z tkaninami. Odzyskane ze starych swetrów dzianiny posłużyły jako warstwa kołnierza wierzchniego, często bezpośrednio dotykającego skórę szyi.
Swetry, stanowiące nieodłączny element kenijskiej garderoby, wyprodukowane w lokalnych fabrykach i ozdobione rękodziełem Mothers z Ushiriki, zostały pocięte i metodą kolażu zszyte na nowo. Wykończone zostały ręcznie skrojoną i zaszytą lamówką oraz podszewką rękawa, charakterystyczną przede wszystkim dla ciężkiego krawiectwa męskiego. W podobnym koncepcie powstały koszule, których bazę stanowią te wyprodukowane w Polsce w okresie PRL-u, pod koniec lat 70. i w latach 80.
Prace Katarzyny Olmy są odpowiedzią na kolekcję Michała Karola Wiśniewskiego. Są scenografią, rozwinięciem opowieści stworzonej przez projektanta we współpracy z członkiniami Cooperative Spółdzielni Ushirika. Olma używa w pracach tkanin, które zszywa bardzo intuicyjnie, na bieżąco wycinając kolejne formy, aż do osiągnięcia kształtu drzewa. Powstała roślina nawiązuje częściowo do jej wcześniejszych prac. Surową bawełnę artystka maluje sprayem.
W trakcie procesu kolekcję dokumentuje fotograficznie Agata Grzybowska. Ubrania prezentowane są w świecie instalacji Olmy przez nią samą, a także przez Pat Dudek, Maksa Radlińskiego, Natalię Spyrkę, Lolę Szlupowicz i Danutę Turkiewicz.
Zdjęcia Grzybowskiej Olma łączy z ulubionymi materiałami – modeliną, tkaniną, drutem, farbą i drewnem. Tworzy kolaże-obiekty, będące odpowiedzią na powstałe do kolekcji Wiśniewskiego aplikacje. Olma decyduje się na wykonywanie wszystkich elementów swoich prac samodzielnie. Zmaga się, a właściwie mierzy, z różnymi materiałami, wycina w drewnie, kształtuje i wypala modelinę, zszywa i wypycha formy z tkaniny. Zestawia uzyskane elementy, odtwarzając atmosferę, którą odczuła w zetknięciu z ubraniami Ushirika Patchworks. Widzi w nich swego rodzaju bezpośredniość, prozaicznych codziennych doświadczeń i swobodę korzystania z naturalnych form.
Bartosz Przybył-Ołowski
Fundacja Razem Pamoja pragnie podziękować Paulinie Ołowskiej, której energia i pomysły są integralną częścią Ushirika Patchworks.
Projekt został zrealizowany ze środków Fundacji Razem Pamoja.
PROJEKTY ARTYSTYCZNE
2021-02-15 - 2021-02-15 Back to School. Artists’ Works in polish schools
Curator: Bartosz Przybył-Ołowski
PROJEKTY ARTYSTYCZNE
2021-03-27 - 2021-04-29 Fryz i emblemat.
Agnieszka Brzeżańska, Natalia Załuska, Luka Woźniczko, Tomek Baran, Przemek Pyszczek, Paulina Ołowska, Bartek Materka, Tytus Materka, Paulina Włostowska, Adam Nehring, Zuza Golińska, Aleksandra Liput, Katarzyna Przezwańska, Diana Lelonek, Jan Eustachy Wo