< PROJEKTY ARTYSTYCZNE

PROJEKTY ARTYSTYCZNE
2023-10-26 do 2023-10-26 Powrót do Szkoły w II LO im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie
kuratorka: Maria Brewińska / fotografie: Szymon Sokołowski

2023-10-26 do 2023-10-26
Karolina Bielawska, Gizela Mickiewicz, Wojciech Bąkowski, Olaf Brzeski
kuratorka: Maria Brewińska / fotografie: Szymon Sokołowski

Powrót do Szkoły w II LO im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie

Artystki i Artyści: Karolina Bielawska, Gizela Mickiewicz, Wojciech Bąkowski, Olaf Brzeski

kuratorka: Maria Brewińska, opieka z ramienia szkoły: Agata Reichert

realizacja: Bartek Buczek, Kinga Olesiejuk, Mateusz Michałek, Uta Hanusek, Oskar Hanusek, Jakub Robaszewski, Dominika Wilkosz, Bartosz Przybył-Ołowski


Będzie to premierowy pokaz dzieł stworzonych w historycznym budynku specjalnie dla środowiska uczniowskiego i nauczycielskiego szkoły. Różnorodne prace autorstwa twórców i twórczyń zajmujących znaczące pozycje na scenie polskiej sztuki współczesnej, powstały w ramach interwencji artystycznych, budując relacje z zastaną architekturą, dokonując zmian za pomocą ‘narzędzi’ sztuki na niełatwym terytorium.

Karolina Bielawska wkomponowała modernistyczną instalację malarską „Salto” (2023, akryl, gwasz, farba bitumiczna na płótnie) na rewersie schodów w jednej z głównych przestrzeni budynku, odnosząc się do przymusu stałego rozwoju i przekraczania schematów zdobywania wiedzy.

Gizela Mickiewicz skonstruowała rzeźbę „Wymiana ciepła” (2023, odlew aluminiowy, obwód grzewczy, farba akrylowa) w funkcji kaloryfera przywodzącą na myśl obejmujące się ciała. Rzeźba jest figurą symbolizującą potrzeby emocjonalne i pragnienie zaspokajania ich w każdym środowisku.

Konceptualna instalacja Wojtka Bąkowskiego „Okno na wrzesień” (2023, drewno, akryl, głośnik) jest uchyłem – iluzją uchylonego okna z widokiem nocy i delikatnym dźwiękiem sytuacji ulicznej, której „atrakcyjność wizualna była ściśle reglamentowana”. „Okno” sugeruje przestrzeń, która nie istnieje, ale jest zachętą do rozbudowania świata wyobraźni.

„Fannia Canicularis/Zgniłówka pokojowa” (2023, stal malowana proszkowo) Olafa Brzeskiego to instalacja z wygiętego prętu, imitująca pokrętny lot muchy wokół lampy; to praca zrobiona z przymrużeniem oka jako żart i oddech w szkolnej gonitwie, „uczniowska myśl krążącą wokół tematu…”. Dopełnieniem instalacji jest „2x2=7” (2023, lustro, stal malowana proszkowo) – lustro z wyrytym napisem inspirowanym opowiadaniem S. Lema „Maszyna Trurla” odnosi się do wątku anarchii, wolności, podważania zasad.