< PROJEKTY ARTYSTYCZNE

PROJEKTY ARTYSTYCZNE
2023-03-07 do 2023-03-15 Czuła rewolucja
kuratorka: Maria Brewińska / fotografie: Bartosz Górka

2023-03-07 do 2023-03-15
VIII aukcja na rzecz powrotu sztuki współczesnej do polskich szkół publicznych, Metropolitan, Warszawa
kuratorka: Maria Brewińska / fotografie: Bartosz Górka

Czuła rewolucja

Edna Baud, Zuzanna Bartoszek, Natalia Bażowska, Wojtek Bąkowski, Alicja Bielawska, Karolina Bielawska, Olaf Brzeski, Tomasz Ciecierski, Czekalska + Golec (Tatiana Czekalska i Leszek Golec), Monika Drożyńska, Lera Dubitskaya, Maurycy Gomulicki, Aneta Grzeszykowska & Jan Smaga, Aneta Grzeszykowska, Krzysztof Grzybacz, Kōji Kamoji, Angelika Markul, Gizela Mickiewicz, Martyna Miller, Magdalena Moskwa, Agata Nowosielska, Katarzyna Olma, Alicja Pakosz, Sławomir Pawszak, Cezary Poniatowski, Mariola Przyjemska, Jadwiga Sawicka, Irmina Staś, Łukasz Stokłosa, Małgorzata Szymankiewicz, Aleksandra Waliszewska, Natalia Załuska, Anna Zaradny, Konrad Żukowski.

"Czuła Rewolucja" to aukcja sztuki współczesnej i towarzysząca jej wystawa dzieł ofiarowanych przez artystki i artystów to projekt Fundacji Razem Pamoja oraz Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych we współpracy z platformą Artinfo.pl. Celem ósmej już aukcji jest pozyskanie funduszy na współpracę i produkcję dzieł sztuki dla wybranych szkół w Polsce.

Doświadczenie edukacji szkolnej jest wspólne, chociaż wyobrażenia na jej temat są różne. Dzisiaj szczególnie wsłuchujemy się w aktualne problemy i potrzeby tzw. oświaty, a w dobie lokalnego i globalnego pandemonium idealistyczne koncepcje znajdują swój czas i spełnienie, m.in. dzięki aktywizmowi Fundacji i TZSP. Przyjmują on różne postaci wychodząc  poza rutynowe praktyki, zapraszając do działań społecznych i pracy wyobraźni otwierającej na nowy świat doznań. Przedsięwzięcia te, odchodzące od normatywnych struktur, należy witać jako re-aranżacje codzienności oparte na trosce, relacjach i uważności oraz wytwarzaniu narracji czy opowieści wychodzących poza oficjalny dyskurs.

Kreowane na miarę XXI wieku idee są aktualne i niezbędne w dobie politycznych napięć, kryzysu w edukacji oraz dominacji mediów społecznościowych, nie zawsze korzystnych dla naszego rozwoju.
To jedne z wielu możliwych rozwiązań i strategii naprawczych służących budowaniu relacji ze środowiskiem szkolnym, eksperymentowaniu z formami współpracy ze szkołą jako instytucją. Współpraca ta zawiązuje się poza galeriami i muzeami poprzez przeniesienie dzieł sztuki do infrastruktury szkolnej oraz bezpośredni kontakt z artystkami i artystami, co uzupełnia konwencjonalną edukację przepełnioną słowami, reprodukcjami, obrazami medialnymi. Mniej lub bardziej rewolucyjne działania artystyczne w szkołach nie pretendują do wielkich przemian systemu, lecz są propozycjami stosowania twórczych metod pracy aktywujących potencjały emocji, myślenia, patrzenia. Wybitna artystka Louise Bourgeois podkreślała znaczenie sztuki jako sposobu na uwidocznienie niewidocznego: „sztuka jest sposobem na poznanie siebie, pokazuje rzeczy, których inni boją się wyrazić, sztuka jest formą przywrócenia moich uczuć do siebie i do innych”. Komplementarna edukacja przez sztukę jest efektywna, bo może dotykać głębokich uczuć i pozostawiać trwałe ślady. To dzięki niej manifestują się mnogie sposoby myślenia, wrażliwości, sensualności. 

W projekcie „Czuła rewolucja” koncentruje się na relacji sztuka - artysta – szkoła. Jest efektem działań Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych oraz Fundacji Razem Pamoja, angażujących artystów, którzy na przestrzeni dwóch ostatnich lat, w ramach projektu Powrót do szkoły, generowali interwencje artystyczne w placówkach oświatowych w całej Polsce.

Szkoła jest wspólną sprawą, potrzebuje uwagi, zaangażowania i działania, bo od edukacji zależy przyszłość młodych ludzi. Chodzi o tworzenie takich warunków i sytuacji, które umożliwią praktykowanie dzieciństwa i dorastanie w zgodzie z własnym potencjałem. Doświadczenie edukacji szkolnej jest wspólne, chociaż wyobrażenia na jej temat są różne. W dobie politycznych napięć, kryzysu w edukacji oraz dominacji mediów społecznościowych, idealistyczne koncepcje przewrotnie znajdują swój czas i spełnienie. Przyjmują one różne postaci wychodząc poza rutynowe praktyki, zapraszając do działań społecznych i pracy wyobraźni. Mniej lub bardziej rewolucyjne działania artystyczne w szkołach, odchodzące od normatywnych struktur, nie pretendują do wielkich przemian systemu, lecz są propozycjami stosowania twórczych metod pracy aktywujących potencjały emocji, myślenia, patrzenia. Można je traktować jako re-aranżacje codzienności oparte na trosce, relacjach i uważności oraz wytwarzaniu narracji czy opowieści wychodzących poza oficjalny dyskurs.

Wydarzenia mają charakter dobroczynny i wpisują się w tradycje wizjonerskich pomysłów, których początki sięgają okresu powojennego (np. akcja School Prints w Wielkiej Brytanii, 1946 i 2017, czy sztuka dla „tysiąclatek” w Polsce w latach 50. i 60.). Wierzymy, że wprowadzanie sztuki współczesnej do społeczności szkół uruchamia kreatywność, ciekawość, pytania, zachęca do dialogu i debat na temat świata i kwestii, które wpływają na nasze życie. Artystki i artyści są nam w tych działaniach potrzebni jako wzorce twórczych postaw. 

Narracja wystawy przedaukcyjnej będzie składać się z prac, które wydobywają różne aspekty współczesności. Wystawę zakończy licytacja dzieł. Dochód z licytacji zostanie przeznaczony na realizację artystycznych projektów w kolejnych szkołach.

kuratorka Maria Brewińska