Projekty artystyczne
2022-12-10 do 2024-12-31 Powrót do Szkoły w V Liceum Ogólnokształcącym w Toruniu
kuratorka: Katarzyna Wąs
2022-12-10 do 2024-12-31
Ewa Partum, Maciej Cholewa, Bartek Buczek
kuratorka: Katarzyna Wąs
"New horizon is a wave" Ewa Partum
Neon "New horizon is a wave" pojawił się 5 grudnia 2024 na fasadzie V LO w Toruniu w ramach programu „Powrót do szkoły” i zostanie tu już na stałe. Ta praca Ewy Partum ma długą historię. W 1972 r. artystka wymyśliła słynne hasło nad Bałtykiem. Praca "New horizon is a wave" wywodzi się z jej konceptualnych działań, gdy artystka rozsypywała wycięte z papieru pojedyncze litery w przestrzeniach miejskich czy w naturalnym krajobrazie, gdzie litery układały się w nową „aktywną poezję” lub znikały unoszone wiatrem lub morskimi falami. „New horizon is a wave” jak motto towarzyszy twórczości Ewy Partum nieprzerwanie od początku lat 70. i przewijało się na różnych etapach jej kariery. Zaczęło się od kartki papieru, a pół wieku później idea wieńczy ścianę toruńskiego liceum, któremu patronuje Jan Paweł II. Taka jest właśnie moc konceptualizmu.
"Praca Ewy Partum ma moc zmiany społecznej. Zmiany świata na lepszy – Jest odważna, krytyczna, romantyczna i po prostu piękna."
Kuratorką działań w Toruńskim V LO jest Katarzyna Wąs. Powrót do Szkoły realizuje Fundacja Razem Pamoja we współpracy z Towarzystwem Zachęty Sztuk Pięknych.
Maciej Cholewa
Rzeźba "Patrz i ucz się" jest związana bezpośrednio z otaczającą ją przestrzenią. Zielone, bo tak nazywają ten teren uczniowie, jest obszarem symbolicznym, gdzie bardzo wyraźnie uwidacznia się sztuczność podziału na kulturę i naturę. Drzewa stojące na terenie szkoły przenikają się z lasem oddzielonym rachitycznym płotem, którego istnienie wynika jedynie z przyczyn administracyjnych. Miejsce to sprzyja nieformalnym spotkaniom uczennic i uczniów, pozalekcyjną wymianą myśli albo po prostu przerwą na półlegalnego papierosa.
Forma rzeźby nawiązuje do gotyckiej tekstury, pisma książkowego dominującego w XIV i XV wieku. Jest to odniesienie nie tyko do średniowiecznej zabudowy Torunia (i neogotyckiego gmachu jednego ze szkolnych budynków), ale również do nauki jako takiej. Tekstura towarzyszyła przełomowemu przekształceniu pisma odręcznego na druk, a jej popularność spowodowała, że pierwsza czcionka drukarska przyjęła właśnie formę tekstury.
"Patrz i ucz się" jest imperatywem. Formułą niepodlegającą dyskusji. Nakazem, który zastosowany w odpowiednim kontekście traci ofensywny charakter i może stać się regułą. Umieszczenie obiektu pomiędzy drzewami na terenie szkoły lub w lesie, tuż za jej ogrodzeniem, trybem rokazującym mówiłoby o potrzebie nauki niezwiązanej ze szkolną lekcją, ale niemniej istotną wiedzą płynącą z obserwacji natury.
Bartek Buczek "Abstrakcja użytkowa"
Moja propozycja to relief zbudowany z 32 betonowych płyt, w których rysunek zostały wpisane w pełni funkcjonalne narzędzia rowerowe, tworząc warsztatową ścianę narzędziową. Spodziewam się, że projekt zaistnieje w dwóch stanach. Pierwszy, zaraz po otworzeniu projektu, jest (jak zakładam) efektowną wizualnie płaskorzeźbą „inkrustowaną” narzędziami rowerowymi (kluczami, kombinerkami itd.). Drugi stan, którego należy się spodziewać, będzie polegał na ubywaniu narzędzi, które będą nieubłaganie znikać, jak w każdym warsztacie będą gubione, nieodkładane na miejsce, wynoszone. Finalnie, prawdopodobnie dojdzie do sytuacji kiedy na miejscu pozostanie betonowa płaskorzeźba o tematyce rowerowej.